Ik had iets geprobeerd bij de incheckpoorten waarvan ik vermoedde dat het niet kon en het ging ook niet echt en dus keek ik op Mijn NS in mijn reishistorie om te kijken hoe het precies zat. Het was zoals ik al vermoedde, maar ik ontdekte ook nog twee merkwaardige transacties van een week eerder met ieder 10 euro erachter. De NS vonden het kennelijk ook merkwaardig, die hadden er in rood bijgezet Niet in- of uitgecheckt. Ik had op die dag een reis gemaakt, die stond keurig in het overzicht, al klopte de inchecktijd niet: er stond 0.00 uur. De juiste inchecktijd stond bij die twee merkwaardige meldingen: 15.52 uur. Ik drukte op de optie ‘Aanvragen restitutie bij een vergeten check in of check uit’. De taal werd er niet fraaier op. Ik deed wat ik moest doen en kreeg de melding dat er iets fout was gegaan, dat ik het op een ander moment nog eens moest proberen. Nu moest het ook wel fout gaan, want ik had niet drie keer ingecheckt en was ook niet vergeten uit te checken. De dame die ik belde vroeg of ze met me mee mocht kijken in mijn reishistorie, ik vroeg: wat gebeurt er als ik nee zeg?, ze vertelde wat zij zag, en dat was weer anders dan wat ik zag. Zij zag de gemaakte reis én een incheck van 10 euro én ook nog een kaartje van 2,30 euro. 2,30 euro kosten de toeslagkaartjes voor wat vroeger de Fyra heette, maar ik had helemaal niet in zo’n hogesnelheidstrein gezeten. Ik vroeg hoe het kon dat zij iets anders zag dan ik, wat ook al weer anders was dan wat er daadwerkelijk bij die poortjes was gebeurd, er waren inmiddels drie werkelijkheden, maar daarin was zij niet geïnteresseerd, wat erop wees dat dit veel vaker voorkwam. Ik had trouwens ook al op Mijn ovchipkaart gekeken en daar zag ik die spookmeldingen van twee keer tien euro trouwens niet. De dame vroeg mijn bankrekeningnummer en ging 12,30 euro terugstorten. Ik zei dat het volgens mij om 20 euro ging, maar haar scherm was kennelijk in de hiërarchie hoger, zij zag wat ze zag, dan moest ik maar een printje maken en daarmee naar een loket gaan of het opsturen. Ik rekende het nog eens na sinds de laatste keer dat ik geld op mijn kaart had gezet. Ik wist nu bijna zeker dat ik helemaal geen schade had gelopen, maar als ik daar nog een keer over ging bellen, om die 12,30 euro maar te laten zitten, dan voegde ik waarschijnlijk een werkelijkheid te veel toe.