Er reden geen treinen tussen Utrecht en Geldermalsen vanwege een aanrijding met een persoon. Zelfdoding dus. Er zijn mensen die vinden dat je dat niet mag omroepen. Maar ervaren reizigers weten dan dat het zeker een uurtje of twee, drie gaat duren. Dat je dan het omreisadvies serieus moet nemen. Bij andere verstoringen kun je vaak beter even wachten. Dan zijn omreisadviezen alleen bedoeld om mensen weg te werken van de plek waar de boel stokt. Verdunnen heet dat. Dan ben je op advies van de NS via Den Haag en Schiphol naar Utrecht aan het reizen en ter hoogte van Delft al lees je op je telefoon dat de verstoring tussen Rotterdam en Utrecht voorbij is. Op de radio hoorde ik een keer een vrachtwagenchauffeur die vond dat de hele wereld de pik op vrachtwagenchauffeurs had. Waarom anders werd bij filemeldingen altijd gemeld als er een vrachtwagen bij betrokken was? De filelezer zei droog: als er een vrachtwagen op zijn kant ligt weten mensen dat zo’n file niet in een half uur is opgelost. Ik hoefde niet naar Geldermalsen. Het was lente. Een vrouw met een rolkoffer vroeg aan twee schoonmaaksters van Hago iets over de reis die op het perronbord stond. Wie aanspraak wil begeeft zich in een willekeurig uniform op een drukke plek waar mensen de weg zoeken. Samen met de schoonmaaksters en de rolkoffermevrouw liet ik de stad achter me. Daar zou binnenkort, op een maandag tegen de lunch op het stadhuis schuin tegenover de kapsters, Feyenoord worden gehuldigd. Áls ze de beker wonnen. De kapsters hadden er een brief van het gemeentehuis over gekregen. Dat ze de boel dan maar beter dicht konden houden, zogenaamd vanwege de drukte. Maar de kapsters en ik wisten wel beter. Naar verwachting om half twee zouden ze weer kunnen gaan knippen. Kun je zo’n halve dag derving ergens declareren, vroeg ik, bij Feyenoord of een of andere hooliganvereniging?