De vrouw die hier in de wijk de pakjes voor DHL bezorgt heeft een nieuwe auto. Elektrisch aangedreven, staat er op de achterkant en de zijkanten die een rechthoekige bak vormen achter de twee voorstoelen. Niks aerodynamica, hier gaat het om zoveel mogelijk pakjes opstapelen. Die pakjes zijn in de regel ook recht en hoekig. Alleen de voorkant lijkt als twee druppels water op de vorige bestelauto. De buren op nummer zes zijn niet thuis, ik heb ze weg zien gaan, L en haar moeder. De DHL-mevrouw kan het niet geloven, hier is altijd wel iemand thuis, zeker de oude moeder, maar uiteindelijk schrijft ze een briefje uit en stopt dat in de bus. Ik zou naar beneden kunnen lopen en zeggen: geef maar. Maar het zal niet mogen. Misschien is er een handtekening nodig. De buurvrouw van schuin achter, van wie het huis heel even onder voorbehoud verkocht is geweest maar nu alweer een hele poos niet, komt samen met een andere vrouw aangelopen. Allebei trekken ze een soort hoog boodschappenkarretje waarin ik golfclubs vermoed achter zich aan. Heel even denk ik dat ze uit wandelen gaan en breek ik mijn hoofd over waar hier in de buurt greens en holes en zandbakken zijn. Maar dan stoppen ze bij de achterdeur van een grijze Volvo station, waar ze de tassen van de onderstellen afhalen en die los van elkaar in de auto leggen. Ze rijden al weg als de DHL-mevrouw nog bezig is met het sorteren van haar volgende bestellingen. De Volvo maakt herrie, de gele DHL zoemt even later zachter als een bij de straat uit. Zondag vertelde de directeur van Milieudefensie Donald Pols in het radioprogramma Vroege Vogels dat de gemiddelde luchtvervuiling in Nederland gelijkstaat aan het meeroken van 5,3 sigaretten per Nederlander per dag. Op plekken met heel veel verkeer, zoals in mijn stad, zijn dat zeven sigaretten. Iedere dag opnieuw. Er zijn eenvoudige maatregelen waarmee de gezondheid van alle Nederlanders, in het bijzonder die van kinderen en ouderen, onmiddellijk flink kan worden verbeterd: maximumsnelheid van 130 naar 120, van 120 naar 100, van 100 naar 80; (vracht)auto’s die de afgesproken uitstootnormen (fors) overschrijden, onmiddellijk van de weg halen. Die tweede maatregel is lastiger, die eerste vergt helemaal niks, alleen wil.